torsdag 14 augusti 2008

Än kan under ske?

Magic ball kallas den och jag kan tänka mig varför.
...helt fri från kemikalier och innehålla keramiska pärlor som ger ifrån sig
infraröd strålning. Strålningen aktiverar i sin tur vattnet med värme och
joner
som ska tvätta dina kläder lika rena som vanligt tvättmedel.

De keramiska pärlor som ger ifrån sig IR-strålning, de skulle jag vilja se. Jag kan inte komma på något som helst material som skulle ha denna egenskap, men vad vet jag? Fyra års kemistudier gör en inte fullärd, men jag tar mig friheten att tvivla ändå...

Magi verkar ha mer med saken att göra än kemi.

1 kommentar:

Anonym sa...

"IR-strålning, de skulle jag vilja se"

Du har nog inte varit vaken på alla lektioner! :-D

Infraröd Strålning är inte synligt för blotta ögat och det är absolut inget hokus pokus med det. Det görs ju t.o.m. numera bastuer med långvågig Infraröd strålning. Det är en blandning av främst SiO2 och AI202 som har samma resonans som vattenmolekyler vilket gör att vattnets molekyler vibrerar och dess kluster minskar som gör det lättare för vattnet att tränga ner i t.ex. textilier.

Det finns därför en stor sannolikhet att Magic Ball faktiskt funkar! Magic Ball är ju inte med i testet!